המתודה הצופית


"צופיות היא תרופה המורכבת ממרכיבים שונים כאשר, אלא אם הם עורבבו יחד לפי הסדר הנכון ובמידה הנכונה על-פי המרשם, המשתמשים לא יכולים להאשים את הרופא אם ההשפעות על החולה לא מרצות."

באדן פאוול, ג'מבורי 1922

 

מערכת של אלמנטים חינוכיים

 

המתודה הצופית מורכבת ממספר של כלים חינוכיים שונים: חוק והבטחה, למידה בהתנסות, מערכת קבוצתית, מסגרת עבודה סמלית, התקדמות אישית, טבע ותמיכת מבוגרים.

 

בצורה אינדיבידואלית, הרבה מהכלים החינוכיים האלה נמצאים במסגרות חינוך שונות. בצופיות, לעומת זאת, כלים שונים אלה נחשבים לאלמנטים במתודה הצופית כאשר כל אחד מהם הוא רק חלק ממנה. העובדה שכל אחד מהאלמנטים האלה נותן את חלקו במערכת היא זו שהופכת את הצופיות לכל-כך מיוחדת.

 



 

במובן הזה, מערכת יכולה לתואר כרשת של אלמנטים כאשר לכל אלמנט:

·        יש משימה ספציפית.

·        יש אינטראקציה עם אלמנטים אחרים.

·        יש תרומה למטרה הכללית וסיבה להיות קיים.

 

מאפיין חשוב של מערכת הוא הסינרגיה שהיא יוצרת (שיתוף פעולה אפקטיבי) – במילים אחרות, האפקט שיוצרת המערכת גדול יותר מהסכום של האפקט של כל אחד מהחלקים לבד.

 

כך גם במתודה הצופית. לכל אחד מהאלמנטים יש משימה חינוכית; כל אלמנט תורם לתוצר של האלמנטים האחרים. אם אחד האלמנטים חסר או לא פועל כהלכה אז המערכת כולה לא תשרת אותנו בצורה הטובה ביותר כדי שנגיע למטרה – קידום ופיתוח האדם הצעיר.

 

המתודה הצופית מתוכננת לעורר ולהמריץ את ההתפתחות של החניך בתווך הגילאים שצופיות משרתת. זה אומר שהמשימה החינוכית של כל אחד מהאלמנטים והדרך שבה הם עובדים יחד כמערכת תקפים ואפקטיביים גם כשעובדים עם השכבה הצעירה וגם כשעובדים עם השכבה הבוגרת.

 

ללא ספק, הדרך בה האלמנטים משפיעים (הדרך בה ה"כלים" החינוכיים מיועדים לשימוש) צריכה לשקף את הבגרות של האדם הצעיר בכל שכבת גיל.

 

לבסוף, זה יהיה לא הגיוני לדמיין שכל אלמנט של המתודה הצופית יכול להיות בחזית במשך כל פעילות שהחניכים לוקחים בה חלק. החניכים לא יכולים פיזית להיות בטבע, לדוגמא, בזמן שהם מציגים מופע בובות לילדים בבית-החולים בעיר. למרות זאת, אלמנט הטבע יכול להיות נוכח ברקע – לדוגמא, בהליכה דרך הפארק בדרך חזרה או בשימוש בחומרים ממוחזרים כדי להכין את הבובות. השאיפה צריכה להיות השימוש בכמה שיותר אלמנטים של המתודה הצופית כדי שההשפעה תהיה הטובה ביותר.

 

מערכת טבעית של חינוך-עצמי מתקדם

 

המתודה הצופית היא מערכת של חינוך-עצמי פרוגרסיבי (שמעודד או שואף לחידושים וקדמה). היא עוזרת לכל אחד לפתח תפיסות ותחומי עניין, לבנות על מה שכבר הושג, למצוא דרכים מועילות להתמודדות בשלבים שונים של התפתחות ולפתוח דלתות לשלבים נוספים של פיתוח אישי בקצב האישי של כל אחד.

 

המתודה הצופית מספקת מסגרת עבודה חינוכית המבוססת על איך שצעירים מתפתחים באופן טבעי. היא מספקת סביבה המגיבה לצורך הפעולה של החניך ומציבה אתגרים והרפתקאות; לרצון לחקור, לחוות ולגלות; לתפיסה הטבעית של כושר ההמצאה והתושייה; לצורך להרגיש מוכר, מכובד ומוערך כאינדיבידואל; לצורך למערכת יחסים קרובה ותומכת; השאיפה לאידיאליות ולצורך להבין את העולם וכך הלאה...

 

באותו הזמן, המתודה הצופית מציעה דרך חיים המכוונת את האנרגיות של כל אחד בדרך המאפשרת להיות אדם אוטונומי, תומך, אחראי ומחויב באופן מיידי, במידה המתאימה למצב האישי, כאשר היא עוזרת להתפתח ולהתקדם בדרך מאוזנת ומושכת.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

גורמי גילוי בשטח

30 שניות זוז!

שולחן מחנאי בחיכוך - עם חבל אחד!