30 שניות זוז!

אחד העקרונות הכי חשובים בטירונות ובצבא בכלל הוא העמידה בזמנים. בטירונות אפשר להספיק להתגלח, לצחצח שיניים, לרחוץ פנים, לצחצח נעליים, לקפל שק שינה, לטאטא את האוהל, ללבוש מדים, לסדר את המיטה, לעמוד ב"ח" ולתת "הקשב" למפקד בשבע דקות.

 

האם זו הדרך של הצבא להפוך אותנו ללוחמים טובים יותר? אני חושב ש"מתודת" העמידה בזמנים לא הומצאה כדי לפתח את החייל דווקא כ"חייל" ובעקבות "קורס תג היער" שלקחתי בו חלק לפני חודש אני יכול להיות בטוח בכך שדרך המשמעת אנחנו יכולים להשיג אצל ה"חניכים" שלנו מטרות חברתיות מרכזיות מאוד – זו עוד דרך לשפר את החניך כבן-אדם.

 

כשהאתגר הקבוצתי הוא ביצוע משימות רבות בזמן קצוב אנחנו יכולים לפתח בקבוצה ובכל אחד בנפרד ערכים רבים. יחד איתי בטירונות נמצאים אנשים שונים מאוד, כל אחד ממקום אחר, עם עבר שונה, מבטא, ארץ לידה וגם דת... כשעל כולנו לבצע משימות רבות, חלקן אישיות וחלקן משותפות, אפשר לראות את הדינאמיקה הקבוצתית בשיאה. יש כאלה שעושים בדיוק את המשימה האישית שלהם ואחר-כך עוברים למשימות הקבוצתיות, יש כאלה שמתחילים במשימות הקבוצתיות ובקושי נשאר להם זמן למשימות האישיות שלהם, ויש גם כאלה שקודם כל דואגים למשימות של חברים אחרים בקבוצה (או במקרה שלנו הכיתה, המחלקה או הפלוגה).

 

סדר עדיפויות זה, שניתן לראות בבירור דרך מתודה שכזו, הוא נושא חשוב מאוד שכדאי לפתח ולדבר עליו עם הקבוצה כדי שתוכל להתקדם ולהצליח – וזה מתחיל בהצלחה בפעולות בתנועה אבל ממשיך (אולי לצערנו ואולי לא) בהצלחה בקרב במסגרת הצבאית.

 

בואו נעשה ניסוי קטן על החניכים שלנו, בנו פעולה בה החניכים מקבלים משימות רבות בבת-אחת בזמן מוקצב. חלק מהמשימות יהיו אישיות וחלק מהן יהיו קבוצתיות, יהיו משימות הנוגעות בקבוצה ובחניכים ויהיו משימות הקשורות לשבט או לקהילה. בזמן הפעולה כדאי להביא תצפיתנים ולרשום הערות על פעילות החניכים:

-          מי מתחיל במשימות אישיות?

-          מי דואג קודם כל לקבוצה?

-          מי מתחיל בעזרה לקהילה או לשבט?

-          מי עוזר לחברים שלו? מתי? איך?

-          מי מנהל את העניינים? מחלק הוראות או נותן פקודות?

-          איזה הצעות עולות בקבוצה לייעול העבודה?

-          איזה שאלות החניכים שואלים את המדריך?

-          האם יש חניכים שמוותרים מראש על משימות מסוימות?

 

כמובן שאת המשימות יש להתאים לשיקוף המצב. בצבא ניתן משימות קשות ומסובכות שדורשות כושר או משמעת רבה, לכיתות ד' ניתן משימות פשוטות יותר לפי היכולות שלהם...

 

אחרי פעולה שכזאת אפשר לדעת בדיוק מה צריך לשפר בקבוצה, מי יכול לעזור לנו (מתוך הקבוצה) ואיך נוכל להפוך את הקבוצה שלנו ל"מושלמת". ניתוח קבוצה הוא כלי חשוב מאוד בהדרכה ורק אחרי ניתוח מעמיק של כל אחד מהחניכים אפשר להשפיע עליהם בגדול...

 

שיהיה בהצלחה,

 

דור פוזנר

נכתב בשבוע הראשון של הטירונות בגדוד 50 של הנח"ל

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

גורמי גילוי בשטח

שולחן מחנאי בחיכוך - עם חבל אחד!