גורמי גילוי בשטח

עלו הרבה שאלות בקשר לא"ש לילה לגבי גורמי הגילוי בשטח והחלטתי לנסות לעשות קצת סדר.
המקור הוא בצבא ההגנה לישראל שמשתמש במשפט המקוצר:
אתגר בצצת ערפד מקרטע באר
 
ואני אסביר:
 
א - אור
אין אור בשטח ולכן כל אור שאינו טבעי מושך תשומת לב.
כללי זהירות:
·         שימוש בפילטר אדום בפנס
·         הקטנת מקור האור ככל האפשר
·         הסתרת מקור האור ע"י שמיכה או הגוף.
·         חשוב להאיר כלפי מטה ולא לנפנף בפנס.
·         אפשר להשתמש בא"א (אינפרה אדום) אם יש את האמצעים המתאימים.
·         קל לכוון למקור אור אך קשה להעריך מרחק לאור.
·         כאשר האור מגיע מאיתנו והלאה, למשל כשיוצאים מההילה אל החושך שבו נמצא האויב, האור מאחורינו מסנוור את האויב ואנו יכולים לראות אותו בבהירות.
·         האור יכול לשמש גם כגורם גילוי חיובי כמו פצצות עשן ותאורה לסינוור האויב.
 
ת - תנועה
עין האדם רואה הכל כמסך סטטי. כשמתבצעת תנועה בתוך המסך הזה העין קולטת אותה מהר, לכן גורם הגילוי "תנועה" הוא כל-כך רגיש.
לדוגמא: ציפור שעוברת מהר בזווית העין ואנו מסיטים את הראש ישר לכיוונה.
כללי זהירות:
·         תנועה ב"שטחים מתים" - שטחים שהאויב לא יכול לראות.
·         תנועה איטית וזהירה - ככל שהתנועה איטית, כך קטן הסיכוי שנתגלה לעין האויב. נעשה תנועות איטיות כמו: הליכה סכין, הליכת בוץ ועלים והליכת חתול.
·         לשבור צורה תוך כדי ההליכה.
·         להמנע ממגע בענפים או בשיחים.
·         אם אתם מתמקמים במקום לאורך זמן יש להסוות אותו על-ידי רשת הסוואה כך שהתנועה בתוכו לא תהיה גלויה.
 
ג - גוון
יש שני סוגי הסוואה: הסוואה אישית והסוואה של העמדה בה אתם נמצאים.
אישית: התאמת צבעי הגוף לשטח ושימוש ברשתות הסוואה.
עמדה: שימוש ברשתות הסוואה, לא להפוך אבנים, לדאוג שהצמחייה של העמדה תהיה תואמת את השטח (שורשים לא הפוכים, הענפים החיצוניים בהירים יותר, צד בהיר של עלה נוטה מעלה כלפי השמש...)
 
ר - רעש
הרעש בולט בלילה מפני שחוש השמיעה מתחדד. כשמתגנבים יש הליכות שקטות. להשקיט טלפונים, להחריש תיקים, בלי "פסס", לסגור צפצוף שעון, אם ביצענו רעש מפתיע לקפוא מיד במקום.
לעומת זאת, אפשר להשתמש ברעשי רקע (מטוס, משאית, גנרטור) לשם התקדמות מהירה ורועשת.
 
ב - ברק
ברק הוא החזר אור מחומר בהיר. עדשות למיניהן, מפות מנויילנות, ברק הגוף, שעונים, משקפיים.
והפתרון: כיסוי, רשת הסוואה. ברק מהפרצוף ניתן לבטל ע"י הטיית הראש מטה.
ב- 1941 השקיף משה דיין מבעד למשקפת ובשל הברק שיצרה עדשת המשקפת כוון לשם כדור...
 
צ - צל
צל מהווה גורם גילוי בכך שהוא לרוב כתם בולט בשטח.
צל מוטל: מושפע מסיבוביות כדור הארץ. גוונו אפור והוא טוב למסתור או התגנבות לשהות קצרה בלבד. חייבים לזכור שהשמש זזה במהלך היום ואיתה גם הצל, לכן עלינו להקפיד לא לשבור את צורת הצל.
צל מוצל: גרעין הצל שיוצר העצם - הצל לא מושפע מסיבוב השמש או הירח אך מושפע מקיומם, כלומר אם לא יהיה אור מהשמש או הירח - לא יהיה צל. זהו צל סטטי וטוב למסתור. לדוגמא: צל מתחת למכונית.
צל מוכל: הוא צל שנוצר בתוך מתחם סגור בעל פתח אחד (לדוגמא: צל בתוך מערה). צל זה הוא גורם גילוי מאוד בולט ולכן חובה לבטלו ע"י רשת הסוואה, צמחיה או אבנים. לפעמים נדמה לנו שלהכנס למערה זה המסתור הכי טוב בגלל הצל שבה - זוהי טעות!
המקום הראשון שהאויב יחפש אותנו יהיה שם, מפני שהצל מאוד בולט ומושך את העין.
 
צ - צורה
על מנת שההסוואה תהיה טובה חשוב מאוד להתאים את צורתנו לשטח:
ניתן לזהות צורה של אדם מרחוק ע"י הראש והכתפיים, הרווח בין הידיים והרגליים ותזוזתם תוך כדי הליכה.
כיצד נשבור צורה? ע"י קימור הגב, הורדת הראש וכו'.
עוד פתרונות נוחים: מצנפת לשבירת צורת הראש, פונצ'ו (שכמייה) להסתרת הרווחים בין הידיים והרגליים ושבירת צורת הגוף.
אפשר להוסיף חוטים שייצרו מעין שרוול כדי שיהיה יותר נוח לידיים.
וכמובן: צמחייה. צריך לקחת את הצמחייה לא מהשטח שצמוד למיקומכם כדי שפתאום לא יהיו חסרים צמחים מסביבכם ואתם תבלטו. חשוב לסדר את הצמחייה בצורה טבעית ונכונה, אין סימטרייה בטבע, אין צורות הנדסיות...
 
ת - תוואי לוואי
תוואי לוואי הוא כל דבר שיעיד בוודאות על הימצאות אדם בשטח. למשל סוליית נעל, שאריות אוכל, נייר טואלט. על-מנת לבטל את סימניה הסוליה שלנו נוכל לגרוב גרביים על הנעל.
 
ע - עקבות
שינוי פני השטח, אך לא בהכרח ע"י אדם. יש להסביר ולהבחין בין עקבות לבין תוואי לוואי: עקבות לא מעידות בוודאות על המצאות אדם. לדוגמא: שיח רמוס או ענף שבור. ניתן לנוע בשטח ולהשאיר עקבות ע"י הליכות מסויימות או ע"י הליכה על משטחי-סלע (כך שלא נראית טביעת כף הרגל), וכן יש לטשטש את העקבות שלנו בקרבתנו וכך יהיה ניתן לחשוב שבע"ח עבר שם.
קצת עברית! עִקבות זה לא עָקֵבות! עקבות של נעליים נכנס תחת תוואי לוואי כיוון שזה מגלה בוודאות שהיה אדם בשטח.
 
ר - ריח
ריח חושף אותנו למרחקים קצרים (אך יכול להנשא עם הרוח). לכן לא מתבשמים ולא מכבסים עם סבון בגדים.
אם באזור יש ריח של עשן - אנחנו "נעשן" את הבגדים.
כלבים מריחים פי 40 ושומעים פי 16 מבני אדם - לכן ניתן לטשטש את עקבותינו בעזרת פלפל חריף שיפוזר מסביב לעמדה או בעזרת מכשיר "אולטרא-סוניק" שרק כלבים מסוגלים לשמוע ואינם מסוגלים להתקרב למקור הרעש.
 
פ - פרט נוף בודד
עין האדם נמשכת לעצמים בולטים ויוצאי דופן בשטח. לכן לא נתקרב לעצמים אלו. ברגע שצריך לחפש אדם תמיד נפנה לדברים הבולטים והשונים בשטח כמו עץ, מערה, קבוצת שיחים וכו'.
 
ד - דיבור
להבדיל מרעש, דיבור מעיד על אדם. לכן נשמור על משמעת לילה ו"נדבר" על-ידי סימנים מוסכמים. אם נדבר נעשה זאת בקול נמוך ושקט ולא בלחישות. יש להדגיש לא להשתמש ב"פסס" ו"ששש...".
 
מ - מעטפת
בכל משימה תהיה מעטפת ולכן יש לתאם עם שאר הכוחות שלנו שפה משותפת וחוקים בכדי שלא נחשוף חברים שלנו ובכדי שלא נזהה אותם בטעות כאויבים.
 
ק - קשר
מכשירי קשר או טלפונים אם קיימים חייבים להיות מוחרשים, לדאוג שהאור כבוי, לקפל אנטנות ולדבר בשפת קוד.
 
ר - רוח
הרוח נושאת רעש וריח. אם מתייחסים לרוח אפשר להשתמש בה לטובתנו.
 
ט - טרמי
כיום יש אמצעי ראיית לילה שפועלים ע"י זיהוי חום. כדי לא להיחשף יש להתייחס ללילה כמו יום ולהשתדל ללכת במדרון האחורי.
בזמן עצירה ניצמד לעצמים גדולים המקשים על הזיהוי שלנו. לדוגמא: אם "נמרח" על סלע, למרות שהחותם הטרמי שלנו בולט בשטח, אויב שעדיין לא התביית עלינו ועדיין מחפש אותנו יתקשה למצוא. יש לציין שבעת הרטבת רשת ההסוואה, קטן החותם הטרמי.
לא נשאיר מדורה בעלת גחלים חמים שכובתה. ניתן לכסות את מכסה המנוע והאגזוז עם שק שינה או יריעת ברזנט.
 
ע - עשן
עשן הוא דבר לא טבעי. חושף מאוד, כמו עשן סיגריות או עשן מדורה. לכן נימנע מלייצר עשן עד כמה שניתן. עשן יכול ליצור לנו מסתור, אם נירה אותו על האויב בשילוב תאורה ובכך נסנוור אותו. כמו כן, ניתן לבצע מיסוך עשן ובכך לאפשר לנו לחצור מעבר בעייתי בצורה מוסווית.
 
ב - בעיות בסביבה
יש להיזהר מגורמים כגון:
·         בעלי חיים - ציפורים מבוהלות מעידים על משהו חשוד שמתרחש בשטח.
·         קן נמלים / צרעות - יגרמו לתנועה שעלולה לחשוף אותנו.
·         רועה צאן שחושף אותנו - כמו שקרה לשיירת הל"ה. אם אתה מתחבא - אף אחד לא צריך לראות אותך גם אם הוא לא בדיוק האויב שלך.
 
א - אבק
אבק נוצר מנסיעת מכוניות, נחיתת מסוק, ריצה וכדומה. אפשר להקטין את האבק בדרכים הבאות:
·         פריסת יריעה או הרטבת האזור.
·         שהות בשיחים או במשטח סלע.
·         נסיעה במדרון אחורי ורחוק מהיעד.
 
ר - רשף
רשף נוצר לאחר שירינו בנשק - אין צורך לפרט עליו כי אני די בטוח שאף אחד כאן לא יעביר פעולה שקשורה לזה, נכון? :-)

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

30 שניות זוז!

שולחן מחנאי בחיכוך - עם חבל אחד!