קורס הדרכה צופית

בחול המועד סוכות התקיים קורס תנועתי שנקרא "קורס הדרכה צופית". כדי שכולנו נוכל להבין קצת בשביל מה צריך או לא צריך קורס כזה, למה הוא נקרא ככה ואיך הוא יכול לעזור לכל אחד מאיתנו – כולל אלו שלא קשורים אליו בכלל, החלטתי לדבר עוד קצת על צופיות ועל תנועת הצופים.



כבר הבנו שהצופיות אינה דווקא הדרכה. הצופיות יכולה לשמש ככלי לניתוח קבוצה, כלי למיון אנשים, כלי לפיתוח צוות וגם, בין היתר, הצופיות היא שיטת חינוך. ייעודה של תנועת הצופים הוא להקים ולפתח מסגרות חינוכיות-ערכיות כאשר התנועה נקראת על שם שיטת החינוך הצופית.

מכאן נובע שהחינוך בתנועת הצופים צריך להיות חינוך דרך צופיות ובגלל שאנחנו לקחנו את נושא החינוך לרעיון ההדרכה – הרי שמתאים מאוד שההדרכה תהיה צופית.

 

הרעיון של הדרכה צופית בקצרה ובפשטות הוא לקחת מיומנות מסוימת ולהעביר אותה לקבוצה קטנה של חניכים תוך הצבת אתגרים שונים.

 

 

המטרה הראשונה בקורס ההדרכה הצופית הייתה למידה בהתנסות של רעיון ההדרכה הצופית, משמעותה, יתרונותיה וחשיבותה. חניכי הקורס הבינו כיצד להשתמש בהדרכה הצופית באופן שוטף בשבטים וכיצד להעביר את אותה למידה בהתנסות של הרעיון לשאר חברי השכבות הבוגרות. אני מדגיש, באופן שוטף. לא רק בטיולים או רק בחיק הטבע, למרות שהקורס התקיים ביער בתנאי שטח. הדרכה צופית יכולה להתקיים בכל מקום בו קיימת קבוצה של אנשים – וזה פרט חשוב מאוד שנלמד בקורס.

 

תוך כדי המטרה הראשונה של הקורס, החניכים קיבלו מיומנויות שונות, בעיקר בסיסיות ומוכרות אך גם מיומנויות שהיו פחות מוכרות בתנועה. המטרה היא ברורה – היה צורך להסביר שמיומנות זה דבר כללי מאוד ויש לנו אינסוף מיומנויות שרק מחכות שנחליט להשתמש בהן בהדרכה הצופית. אז הכי פשוט היה להתחיל במיומנות שכולם מכירים כמו "הדלקת מדורה בגפרור אחד" או "הכנת ענד לעניבה מחבלים" ואחרי שהשימוש במיומנויות כאלה תוך שילוב האתגר הקבוצתי היה ברור לכולם – פתחנו את המחשבה לנושאים פחות מוכרים.

 

 

חשיבה רוחבית

 

אנחנו יכולים ליצור עכשיו פעולות חדשות בקלות אם נמצא מיומנויות חדשות

המטרה השנייה של הקורס הייתה לקחת את התהליך שנוצר בו הלאה. לבנות תכנית פעולה בכל שבט או הנהגה עם מה שנלמד בקורס. בעצם להחדיר את השימוש בהדרכה הצופית בכל מדריך ובכל פעולה.
בנוסף לכך, חניכי הקורס הבינו איך אפשר לפתח את הצופיות (וגם אתם יכולים להבין את זה דרך כאן). ההבנה שהצופיות מתבססת על מיומנויות ושאפשר לקחת כל מיומנות ולהעביר דרכה פעולה צופית אומרת לנו בעצם שאנחנו יכולים ליצור עכשיו פעולות חדשות בקלות וכל מה שדרוש מאיתנו הוא למצוא מיומנויות חדשות.

 

אחת הדרכים שאפשר להשתמש בהן כדי למצוא מיומנויות חדשות או כלים חדשים להדרכה נקראת "חשיבה רוחבית". כדי להדגים מהי חשיבה רוחבית לקחנו חפץ מסוים, למשל שקית ניילון. את שקית הניילון (שכרגע היא לא אומרת לנו שום דבר) התחלנו לנתח לפי התכונות שיש לה: היא אטומה למים, היא קלה (עפה ברוח), היא יכולה להכיל בתוכה דברים וכו'. אחרי שמצאנו עשרות תכונות שונות לאותו חפץ עברנו על כל תכונה ומכל תכונה הוצאנו פעולות שאפשר לעשות עם החפץ בזכות אותה תכונה ספציפית.

אם השקית אטומה למים אפשר לאסוף באמצעותה גשם, אפשר לנקז באמצעותה מים לנקודה אחת מסוימת, אפשר לבנות ממנה מחסה מהגשם, אפשר להעביר באמצעותה מים ממקום למקום וכו'.

 

אפשר להבין מכך שלכל חפץ יש תכונות רבות ועם כל תכונה אפשר לעשות משהו(או כמה דברים). בדרך-כלל, אדם פשוט ישתמש בחפץ אחד לפעולה אחת ולא יחשוב על שאר הדברים שניתן לעשות איתו. אם אנחנו רוצים למצוא מיומנויות חדשות – שווה לנסות להשתמש בשיטת החשיבה הרוחבית.

 

כל אחד יכול עכשיו להחליט על מיומנות שהוא נמשך אליה, שנראית לו מעניינת או מיוחדת ולהעביר אותה לקבוצה שלו תוך הצבת אתגר קבוצתי הקשור לה. דיברנו על שקית הניילון – המדריך יכול לתת אותה לחניכים ולהציב להם משימה קבוצתית (אתגר) להעברת מים ממקום למקום, לאיסוף מי גשמים או בניית מחסה מהגשם (ואלה רק הרעיונות שדיברנו עליהם עכשיו...).

 

אז לאן באמת אנחנו לוקחים את זה?

 

עכשיו זה הזמן לעבוד בגדול יותר. אם עד עכשיו בניתם מערכי פעילות ברמה גדודית – הגיעה הזמן לעבוד ברמה שבטית, אחר-כך כהנהגה ולבסוף כתנועה.

מה זה אומר? שכדי שכל מדריך ומדריך יוכל להתפתח מהר יותר אנחנו צריכים לעבוד ביחד. אם יש מדריך שבמקרה הוא מבין בקשתות למשל (חץ וקשת) – הוא יבנה לקבוצה שלו מערך פעילות העוסק במיומנויות הקשורות בחץ וקשת, אם זה בנייה של קשתות וחצים, אם זה קליעה למטרה, אם זה דיוק וריכוז או אפילו השתתפות בתחרויות חץ וקשת כקבוצה או כיחידים. כדי שדרך דבר כזה נוכל כולנו להתפתח, המדריך צריך להשקיע קצת יותר ולהעביר את הרעיון הלאה. לפרסם חומרי מידע על "חץ וקשת", לפרסם את מערך הפעילות שלו, להיפגש עם עוד מדריכים להעביר להם הכשרות בנושא ובסופו של דבר לארגן תהליך של פעילות חץ וקשת שבטית / הנהגתית או תנועתית.

 

כל הנהגה תפתח מיומנויות, תפרסם חומרים ותעביר הכשרות

בסוף הקורס, ישבנו כל חניכי ומדריכי הקורס בחלוקה לפי הנהגות. כל הנהגה דיברה והחליטה על תהליך שיתחיל עכשיו בנושא הדרכה צופית. תהליך שדרכו כל הנהגה תפתח מיומנויות חדשות או ישנות (על-פי החלטתם), תפרסם חומרי הדרכה, תעביר קורסים, סמינרים והכשרות לפי מיומנויות שונות וגם תארגן מפעלים חדשים לגמרי העוסקים במיומנויות ספציפיות.

 

אותה "ועדת צופיות הנהגתית" שתוקם לפי הצורך בהנהגה תהיה אחראית לניהול ההדרכה הצופית בשבטים. הועדה תפתח ותפרסם בעצמה עוד ועוד מיומנויות חדשות, עם עוד חומרי הדרכה חדשים, הצעות ודוגמאות לפעולות ומערכי הדרכה שבטיים והנהגתיים.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

גורמי גילוי בשטח

30 שניות זוז!

שולחן מחנאי בחיכוך - עם חבל אחד!