גרעין אנ"ת והקשר לצופיות
בשנה האחרונה קם לראשונה בתנועת הצופים גרעין שנת-שירות העוסק כולו באומנות. הגרעין נקרא גרעין אנ"ת = אומנות נותנת תרומה. החלטתי לדון קצת במהותו של גרעין זה ובהקשר החזק והחשוב שיש לו לתנועת הצופים ולצופיות בפרט.
אני מצטער שאני נאלץ לעשות את זה בכל תחילת כתבה שלי אבל שוב – כדי להבין יותר ולהתחבר לדברים שאני כותב כדאי מאוד לקרוא את הכתבות הקודמות שלי, בעיקר בנושא צופיות...
מתוך ייעוד התנועה:
"תנועת הצופים העבריים בישראל" היא תנועת נוער ציונית, ממלכתית, שייעודה הוא להקים ולפתח, מסגרות חינוכיות-ערכיות, בהן יפעלו ילדים ובני נוער בכל רחבי הארץ במגוון פעילויות חברתיות חווייתיות המהוות עבורם מקור לפיתוח אישי, לבילוי ולהנאה.
עכשיו אנחנו בעצם מבינים שהשלב הבא של הצופיות הוא בעצם להתפתח לכל מיומנות קיימת. אם עד עכשיו הצופים התמקדו בהקמת אותה מסגרת – שבט צופים, בו עוברים החניכים פעולות דומות פחות או יותר בכל רחבי הארץ כאשר הייחוד היה בעיקר המחנאות כאשר השיא הוא מחנה הקיץ, הרי שמעכשיו על התנועה להתחיל להקים ולפתח מסגרות חינוכיות-ערכיות נוספות, בהן יפעלו ילדים ובני נוער בכל רחבי הארץ בפעילויות חברתיות חווייתיות בתחומים שונים אשר עדיין יהוו עבורם מקור לפיתוח אישי, לבילוי ולהנאה.
גרעין אנ"ת לוקח חלק חשוב בצעד הבא של תנועת הצופים ואני רואה אותו כאחראי על כל סוגי המיומנויות הקשורות באומנות. הצופיות לוקחת מיומנות, מוסיפה לה אתגר וקבוצה ובדרך זו מפתחת את החניכים ומחנכת (בעצם מהווה עבורם מקור לפיתוח אישי, לבילוי ולהנאה...). אומנות היא תחום אשר מכיל בתוכו הרבה מיומנויות וגרעין אנ"ת צריך לקחת את המיומנויות האלו ולהוסיף להן את האתגר ואת הקבוצה – ודרך כך להעביר פעולות ברחבי הארץ, לפתח תוכניות הדרכה לכל מיומנות ולהפיץ אותן בכל תנועת הצופים.
בעתיד, הגרעין יוכל לפתוח מסגרות חינוכיות חדשות הפועלות אך ורק לפי מיומנות ספציפית ומתאימות לסוגי אוכלוסייה ייחודיים. אפשרות שנייה היא להתחבר למסגרות קיימות מחוץ לתנועת הצופים (חוגים) ולהחדיר בהם את רעיון הצופיות – למשל, להפוך חוג ציור לשיטת חינוך, למסגרת חינוכית-ערכית.
ולסיום, דוגמא:
חוג משחק בתיאטרון הוא חוג שמושך אליו ילדים רבים שאוהבים מיומנות ספציפית כזו. קורה הרבה שילדים שהולכים לחוג שכזה, הדורש השקעה רבה, לא הולכים כיום לתנועת נוער ולא מקבלים את אותו חינוך לאזרחות טובה כפי שמקבל כל חניך בתנועה (לא דווקא תנועת הצופים). הרעיון של גרעין אנ"ת הוא ליצור חוג משחק שכזה (או להתחבר לחוג קיים) ולהוסיף לו את מה שהצופים יודעים לעשות – צופיות: עשייה (מיומנות), אתגר וקבוצה כאשר המטרה היא חינוך בלתי פורמאלי, חינוך לערכים.
גרעין אנ"ת יפעילו חוג משחק בו המטרה היא לא דווקא העלאת הצגה בסוף החודש (דבר שסביר להניח יקרה בכל מקרה) אלא חינוך הילדים לערכי התנועה ופיתוחם ברמה האישית והחברתית. בדיוק כמו שעושים היום בצופים: ביום הצופה החניך עובר דרגה – אך לא זו המטרה, המטרה הנסתרת של המדריך היא להפוך את החניך לאדם טוב יותר...
תגובות
הוסף רשומת תגובה